Good pharmacy practice: implementation of pharmaceutist/pharmacist protocols in the postgraduate education of pharmacy specialists

Authors

  • I. A. Zupanets National University of Pharmacy, Ukraine
  • A. F. Piminov Institute of Pharmacy Professionals Qualification Improvement, Ukraine
  • A. V. Zaychenko Institute of Pharmacy Professionals Qualification Improvement, Ukraine
  • N. V. Bezditko National University of Pharmacy, Ukraine
  • E. M. Lischishina State expert centre of the Ministry of health of Ukraine, Ukraine
  • E. A. Shilkina State expert centre of the Ministry of health of Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.24959/cphj.15.1369

Keywords:

standardization of medical care, protocols of provisor/pharmacist, pharmaceutical care, pharmaceutical postgraduate education

Abstract

The article deals with the current state of implementation of the protocols of provisor/pharmacists in practical activities of of pharmacy specialists as an important component of good pharmacy practice in Ukraine. The authors summarize the experience of short cycles of thematic improvement in the form of workshops and seminars as a promising form of continuing professional education, most adapted to modern conditions of existence of the pharmaceutical sector, the health care industry. The successful combination of initiatives of governmental regulatory bodies, in particular the Ministry of Health, with the latest educational technologies, leading specialists practitioners, teachers can become real method to improving the quality of pharmaceutical care.

References

Актуальні питання післядипломної фармацевтичної освіти / О.Ф. Пімінов, Д.Л. Великий, С.В. Гарна та ін. // Провізор. – 2010. – №11. – С.11-14.

Аналіз стану впровадження протоколів провізора (фармацевта) у практичну діяльність аптечних закладів України / О.М. Ліщишина, О.О. Шилкіна, В.Є. Доброва та ін. // Клінічна фармація. – 2015. – Т 19, № 3. – С. 11-16.

Методичні рекомендації з розробки на засадах доказової медицини, впровад¬ження та моніторингу застосування протоколів провізора (фармацевта) /І.А. Зупанець, Т.В. Талаєва, О.М. Ліщишина та ін. – К.: ДЕЦ МОЗУ, 2014 – 26 с.

Наказ МОЗ України від 13.09.2010 № 769 «Про затвердження Концепції розви-тку фармацевтичного сектору галузі охорони здоров’я України на 2011-2020 роки».

Наказ МОЗ України від 28.09.2012 № 751 «Про створення та впровадження ме-дико-технологічних документів зі стандартизації медичної допомоги в системі Міністерства охорони здоров’я України», зареєстрований в Міністерстві юсти-ції України 29 листопада 2012 року за № 2001/22313.

Наказ МОЗ України від 30.05.2013 № 455 «Про настанову ВООЗ та МФФ «На-лежна аптечна практика: Стандарти якості аптечних послуг»».

Опека пациента в практике врача и провизора. Руководство по применению лекарственных средств: пособие / под ред. И.А. Зупанца, В.П.Черных. – Киев, 2011. – 480 с.

Панфілова Г.Л. Фармацевтична допомога як історична, нормативно-правова та соціально-економічна категорія в системі охорони здоров’я і фармацевтичному забезпеченні населення. //Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. – 2014. – №2. – С.89-97.

Протоколи провізора (фармацевта). Інформаційний посібник МОЗ України / розробники: В.П. Черних, І.А. Зупанець, О.О. Нагорна та інш. – Х., Золоті сто-рінки, 2014. – 232 с.

Эльяшевич Е.Г. Новые функции провизора на современном этапе развития фа-рмации //Вестник ВГМУ. – 2015, №1 – С. 6-11.

Aburahma M.H., Mohamed H.M. Educational Games as a Teaching Tool in Pharmacy Curriculum. //Am. J. Pharm. Educ. – 2015. - Vol.77. – N 4. – P.59-61.

Assessment of Good Pharmacy Practice (GPP) in Pharmacies of Community Settings in India /S.R. Tiyyagura, A. Purnanand, M.R. Rathinavelu //IOSR Journal Of Pharmacy.  2014. Vol. 4, Is. 12.  P.27-33.

Communications training in pharmacy education, 1995-2010. /A.Wallman, C.Vaudan, S.Sporrong //Am J Pharm Educ. – 2013. – Vol.77. – P.2-36.

Hepler CD. Clinical pharmacy, pharmaceutical care, and the quality of drug therapy. //Pharmacotherapy.  2004. Vol. 24(11).  P.1491-1498.

Inernational research in health care management: its need in the 21st century, methodological challenges, ethical issues, pitfalls, and practicalities. / S.C. Buttigieg, C. Rathert, T.A. D'Aunno et al. //Adv Health Care Manag. – 2015. – Vol. 17. – P.3-22.

International "best practices" in health care: the roles of context and innovation. /J.Goes, G.T.Savage, LH Friedman.//Adv Health Care Manag. – 2015. – Vol

– P.31-35. 17. Joint FIP/WHO guidelines on good pharmacy practice: standards for quality of pharmacy services. WHO Technical Report Series, No. 961, 2011. - Geneva: World Health Organization, 2011. -

p. http://www.fip.org/good_pharmacy_practice 18. Ofstad W, Brunner LJ. Team-based learning in pharmacy education. //Am. J. Pharm. Educ. – 2013. - Vol.77. – N 4. – P.70-74.

Pharmaceutical care: past, present and future. /B.Berenguer, C.LaCasa, M.J. De la Matta et al. // Curr. Pharm. Des. 2004.  Vol.10(31).  P.3931-3946.

Pharmacy Practice around the World /E.M. Lutz, J. Rovers, J. Mattingly et al. //J. Am Pharm Assoc. – 2009. – Vol.49. – P.4-10.

Rosenberg A. The Expanding Role of Pharmacists in a Transformed Health Care System //National Governors Association, 13 Jan. 2015. <http://www.nga.org/cms/home/news-room/news-releases/

Published

2015-12-01

Issue

Section

Clinical Pharmacology and Pharmacotherapy